joi, iunie 16, 2005

Samurai 7

Samurai 7 anidb

Introducere
Pentru cei ce nu au recunoscut inca titlul acestui anime, este vorba de un remake al unui celebru film realizat de si mai celebrul director japonez Akira Kurosawa. Filmele sale au devenit, de-a lungul anilor, un nume de referinta in istoria filmelor cu si despre samurai, iar el e probabil primul care a facut filme despre perioada medievala a Japoniei. Filmul despre care este vorba aici este Seven Samurai (Shichinin no samurai, in jap), si a fost realizat in 1954. In opinia mea, este o capodopera a genului, iar ceea ce imi place la filmele lui Kurosawa este, pe langa faptul ca abordeaza tema mea favorita, si faptul ca sunt realizate alb-negru, din cauza perioadei respective. Sincer sa fiu, peliculele alb-negru pot fi mai impresionante cateodata decat daca ar fi fost realizate color. Si exact asa se intampla in cazul lui Kurosawa, care mai adauga un element cheie in filmul sau: unul din roluri ii revine celebrului actor Toshiro Mifune, care a jucat in multe filme din acea vreme. Revenind acum la titlul de fata, el este o serie anime de 26 episoade, ce se inspira din filmul lui Kurosawa, dar schimba putin setting-ul. Mai exact, actiunea se petrece undeva in viitorul indepartat al omenirii, cand exista suficienta tehnologie pentru ca armatele sa fie alcatuite din oameni ce si-au facut upgrade-uri, devenind roboti gigantici, dar samuraii originali inca mai exista, si au un simt al onoarei mai dezvoltat ca niciodata.

Poveste
In linii mari, povestea e aceeasi ca si in film: totul incepe in satul Kanna, cand, intr-o dimineata cetoasa, oamenii se aduna sa sape o fantana pentru a avea apa cu care sa ude recoltele. Asa ca aduc pe preotesele satului -> Water Priestess Kirara si sora ei mai mica, Komachi, care mostenisera puterea de a gasi apa, folosind un cristal. Exact in acel moment, isi face aparitia o nava de lupta a banditilor, care vine si scaneaza campul, ca sa vada daca recolta este buna de a fi luata de la bietii tarani. Acesti banditi erau fosti soldati, care acum lucrau ca mercenari, dar isi pastrasera toata tehnologia pe care au avut-o in armata (erau de fapt samurai care au ales sa fie convertiti in masini, pentru a deveni mai puternici si a putea lupta cu nave spatiale -> un robot era de ~ 200m inaltime). Satenii aflasera zvonuri despre alte sate care au fost arse din temelii deoarece au incercat sa-i pacaleasca pe banditi, si sa nu le dea toata recolta, iar banditii de fiecare data descopereau orezul ascuns (asta era principala lor resursa, si mancare). Dar, erau si alte sate care angajasera samurai, si care au reusit sa scape nevatamate.

Asa ca, dupa ce fac un consiliu, acasa la batranul satului, unde lui Rikichi Ryuji ii vine ideea sa-i omoare pe banditi (era doar un taran obisnuit), batranul satului hotaraste ca asta e unica solutie si ii trimite sa caute samurai si sa-i angajeze cu plata in mancare (samuraii costau totusi destul de mult, dar mai erau si unii care... mureau de foame prin orase). Asadar, Ryuji pleaca in oras, in cautarea de samurai, iar lui i se alatura Kirara, Water Priestess, care era convinsa ca va gasi oamenii potriviti, cu ajutorul cristalului ei, la fel cum reusea sa gaseasca apa, si lor li se alatura si sora ei mai mica, care nu putea sa ramana singura in sat :P

In targul din oras, sunt atacati de un hot, care le fura sacul cu orez, iar in agitatia care se creeaza, un samurai care se afla si el prin zona, reuseste sa recupereze sacul. Acesta e primul din cei 7, Katsushiro, si este si cel mai tanar si neexperimentat.

Urmatorul pe care il intalnesc este Kikuchiyo, care e un robot, de fapt, cu o sabie mai mare ca el. Si, tot acolo, fac cunostinta si cu viitorul conducator al grupului celor 7, Kambei Shimada. Kambei il va recruta mai incolo si pe fostul sau camarad de arme, Shichiroji, si tot atras de Kanbei va fi si Gorobei, un street performer, care teams up imediat dupa Kikuchiyo. Urmatorul recrutat va fi Heihachi, care e un maestru al stilului "Taietorul de Lemne" pentru ca, well, asta face el ca sa aiba ce manca :)). Iar in final, cel de-al 7-lea samurai e un asasin care lucra pentru Maro, conducatorul orasului, si care vroia sa aiba o confruntare cu Kambei pe viata si pe moarte, ca intre doi samurai adevarati. Kyuzo e ultimul, si cel mai skilled dintre ei, dar el li se va alatura abia la lupta finala cu banditii. Asadar, dupa multe peripetii, cei 7 ajung impreuna sa formeze ultima aparare impotriva banditilor.

Personaje

Katsushiro Okamoto
Daca asta nu e apprentice-ul ideal, atunci sa nu va uitati nici la StarWars. E samurai, desi nu a participat inca la nici un razboi, ceea ce aduce unele suspiciuni in ceea ce priveste familia sa (probabil era singurul mostenitor, ramas in viata), desi nimeni nu-si pune problema asta. El e dornic sa-si gaseasca un samurai adevarat care sa-l ia pe langa el si sa-l invete arta razboiului, si cum sa devina un samurai adevarat. Inexperienta sa ii aduce multe necazuri, mai ales din pricina faptului ca nu stie sa-si evalueze propriile forte, si de multe ori adversarii il depasesc atat numeric, cat si ca pregatire. Dar el e acolo, si atata vreme cat mai are putere in el, va face ceea ce crede ca un samurai adevarat ar trebui sa faca: sa apere satul, cu pretul vietii sale. De el are grija Kambei, care il invata cateva lucruri esentiale, dar nu vrea sa-i distruga inocenta sa, si sa-l confrunte cu realitatea razboiului. Tot din inocenta, se indragosteste de Kirara, dar va avea parte de o surpriza din partea ei. In cele din urma, insa, Katsushiro se transforma in razboinicul caruia nu-i mai pasa de nimic, si in fata caruia nu rezista absolut nimic. Dar asta il va face sa comita o mare greseala, care ii va ramane pe constiinta pentru totdeauna, in viitorul sau de samurai trecut prin focul razboiului.

Kambei Shimada
El e veteranul grupului, si e cel mai intelept dintre toti. Desi a luptat in multe razboaie, alaturi de Shichiroji, dupa ce a vazut atatea atrocitati, este impotriva luptelor. Nu mai doreste sa ia parte in nici un razboi, si de aceea initial refuza oferta lui Kirara, de a apara orasul. Dar va accepta, vazand determinarea lor, si intelegand cat de mult au muncit taranii ca sa poata sa le ofere acele mese cu ultimul lor orez ramas contra ajutorului lor. Alt motiv din care accepta e ca sa il poata supraveghea pe Katsushiro, si sa-l invete cateva lucruri despre razboi, pe care intuia ca un baiat atat de tanar si neexperimentat nu are cum sa le afle.
Cand se intalneste prima data cu Kyuzo, ii recunoaste talentul, si skillul la lupta cu sabia, pentru care Kyuzo s-a pregatit toata viata lui. Asadar, accepta inca de la inceput infrangerea sa, dar tot e el cel care ii ofera adversarului sau de moarte ocazia de a lupta impreuna pentru un scop comun, inainte de a se omora unul pe altul. Daca va uitati la cum e imbracat, nu va veti putea abtine sa nu remarcati asemanarea cu un Jedi (as zice Qui-Gon).

Kikuchiyo
E un robot. Kikuchiyo a ajuns samurai peste noapte, de fapt, si si-a luat singur titlul acesta. Are si un scroll de 10m cu tot arborele familiei, si e si numele lui pe acolo, ca sa dovedeasca oricui ca el e de fapt samurai. Kikuchiyo are un suflet bun, dar o gura mare, si e iute la manie :P Dar, pe de alta parte, el e ca o funie ce tine strans impreuna grupul celor 7, deoarece acolo unde apare el, sigur vor fi hohote de ras si situatii hazlii. Are o sabie gigantica, cu care ii place foarte mult sa taie lucruri in bucati: cum ar fi case, mese, etc, iar corpul sau e de fapt o armura goala pe dinauntru, iar la casca are un fel de fluier de tren, pe care mai ies cateodata aburii ce ii pun in miscare corpul mecanic. Imi aduce aminte de Terminator, si e o faza cand poti sa il vezi pe kambei prin ochii lui Kikuchiyo.

Gorobei
Asta e urmatorul ca intelepciune, dupa Kambei. El e primul care il observa pe Kambei din multime, si ii place "mirosul" patat de sange si razboi pe care acest om il emana in jurul sau. Gorobei e un samurai care s-a lasat de meserie, si acum e street performer, adica face trucuri ieftine pe strada, incercand sa mai stranga un ban. Sau asta e ce crede initial Katsushiro, inainte ca Gorobei sa prinda sageti cu mainile goale. Tipul e foarte bun la acest capitol, dar e si putin ticnit, deoarece ii place adrenalina dupa astfel de experiente. El e tot timpul linistit, si e cam greu sa-l faci sa se enerveze. Pe langa faptul ca are un corp masiv, are tot felul de cicatrici pe el, "amintiri" din razboaiele la care a luat parte. Gorobei e si el un tip cu simtul umorului, si ii place foarte mult sa faca trucurile acelea de circ, cum ar fi "inghititul de reptile" :)).

Shichiroji
Ei, asta e maestrul dansului. Dupa razboi, s-a retras impreuna cu Kambei, si niciunul nu a mai aflat nimic despre celalat o buna bucata de vreme. Motivul principal e faptul ca era crezut mort de catre Kambei. Shichiroji a fost salvat, insa, de catre actuala lui sotie, impreuna cu care detine un fel de han intr-un oras secret, destinat oamenilor care incearca sa fuga din lumea de la suprafata, pentru diverse motive. Shichiroji e the faithfull sidekick al lui Kambei, si nu ezita sa isi paraseasca viata sa linistita pe care o traia acolo, pentru a simti din nou cum e sa lupti. De fapt, Kambei incearca sa il convinga sa nu vina, pentru ca si-ar fi abandonat sotia, dar ea isi da seama ca, la urma urmei, nu poate scoate razboiul din sufletul barbatului ei, si il lasa sa plece, cu conditia sa se intoarca inapoi.

Kyuzo
E un tip tacut, si e dedicat vietii de samurai. Toata ziua isi exerseaza skillul la taiat chestii, si este garda personala a lui Maro la intalniri de gradul trei, cum ar fi cele cu Shikimoribito (erau niste oameni misteriosi cu masti de respirat care traiau in pesteri, si aveau tehnologie avansata). Kyuzo este un fel de asasin freelancer, dar pentru un motiv ciudat, statea la palat, si toata lumea il credea angajatul lor, pana cand... se duce sa il omoare pe Kambei, fara a avea nici un ordin. Asta, si alte intamplari, ii fac sa plece de la palat, si sa se alature lui Kambei, pentru a-l ajuta sa invinga banditii, dupa care urma sa se bata cu el si sa-l invinga (Kambei isi recunoscuse deja infrangerea). Kyuzo e intangibil in luptele obisnuite, dar atunci cand apar armatele ce folosesc pusti si tot felul de lasere, devine si el doar un old-style samurai, cel putin in ochii inamicilor. Ramane deci de datoria lui sa le arate ce poate sa faca un samurai adevarat, si cat de puternica este sabia sa.

Heihachi
Maestrul Heihachi, de la Scoala Taietorilor de Lemne, freestyle. El zambeste tot timpul, si e un samurai linistit, care a fugit de la ultimul razboi, recunoscand ca i-a fost frica sa ucida un om. Dar Gorobei vede mai mult decat atat in acest taietor de lemne, caruia nu-i tremura mana nici dupa ce a spart toata ziua butuci. Kambei il cunoaste pe Heihachi dupa ce foloseste una din scobitorile lui la un restaurant unde bucatarul il angajase pe post de taietor de lemne, si ramane impresionat :)) Heihachi este un... mare cunoscator al orezului. E atat de bun, incat poate sa isi dea seama din ce regiune a fost recoltat orezul respectiv, si ii place foarte mult sa manance aceasta delicatesa. Asa ca va fi usor de convins sa lucreze pentru sateni. El nu are decat cuvinte de lauda pentru tarani si munca lor, si reuseste sa-i fascineze pe toti cu dorinta lui in viata: de a manca orez :))

Kirara si Komachi
Sunt surorile Water Priestess ale satului. Komachi e prea mica pentru a-si folosi inca puterile, dar sora ei mai mare, Kirara, e o preoteasa adevarata, care a mostenit darul de a folosi cristalul de "water-finding" de la bunica ei. Kirara e cea care se ofera pentru a gasi samuraii potriviti pentru slujba data, si il citeste de la inceput pe Katsushiro (isi da seama ca e neexperimentat), il recunoaste din prima pe Kambei, la care simte cea mai mare influenta de samurai adevarat si... Katsushiro se va simti foarte dezamagit cand ea nu-i raspunde sentimentelor sale. Kirara adopta mai degraba o atitudine de a-l proteja pe Katsushiro, si nu simte nici o atractie fata de el. Komachi e dracusorul party-ului, deoarece tot timpul scoate replici caustice la adresa celorlalte personaje, fiind si ea inzestrata cu o "intelepciune" iesita din comun. Ea il indrageste foarte mult pe Kikuchiyo, care va deveni un fel de unchi pentru ea, si vor fi nedespartiti.

Rikichi
Tipul de taran emancipat, Rikichi are de fapt o poveste trista, si care i-a lasat urme adanci in suflet, dar veti descoperi singuri despre ce e vorba. Rikichi e foarte umil, de felul lui, cel putin fata de samurai, si chiar si dupa ce devin prieteni. Nu poate accepta soarta lui de taran: adica sa stranga recolta si sa o predea banditilor de bunavoie, fara a ridica nici macar un deget. De aceea, el e primul care sugereaza uciderea banditilor, cu orice pret. Rikichi e si putin neindemanatic, si se cunoaste ca nu a mai fost niciodata prin oras, deoarece nu se descurca prea bine. El e cateodata o povara pentru restul echipei, dar are si el momentele in care straluceste.

Evil doers: Maro si fiul sau, Ukyo
Maro este conducatorul orasului, si el sta in palatul regal, impreuna cu fiul sau, Ukyo. Maro e de fapt un fel de loctiitor al tronului, pe care il va mosteni Ukyo, dupa ce va renunta vechiul conducator, Amanushi, in favoarea lui Ukyo, in urma unui fel de test de aptitudine de conducator. Maro e tipul de politician care incearca sa influenteze tot ce se intampla pentru a fi in favoarea lui, dar fara a fi nici pe putin la fel de viclean sau de rau pe cat e Ukyo, de fapt. Ukyo poate parea un baiat inofensiv si rasfatat de catre Maro cu tot luxul pe care si-l putea permite, dar el e mult mai viclean decat ar fi anticipat oricine. Dupa modul cum rade, dupa cruzimea de care da dovada uneori, si prin gesturile sale, se vede adevaratul sau caracter. Ukyo e insotit intotdeauna de un bodyguard care a fost samurai, si care are slujba de a-l proteja, lucru ce va face foarte bine la sfarsit, cand veti vedea ca nu era doar un prost ce umbla si el pe-acolo prin palat.

Grafica
Splendid... absolut splendid. Animatia este de calitate, si s-a acordat o atentie sporita detaliilor la scenele de lupta cu roboti, si intre samurai. Dar, sunt scene superbe la tot pasul: asfintituri de soare, imagini detaliate ale campului de la marginea satului, in care poti vedea fiecare fir de iarba cum se pleaca in fata rafalelor de vant starnite de banditi cu navele lor, iar eye candy-ul da foarte bine in scene, dupa cum se poate observa :P. Scenele de lupta de la final sunt impresionante, deoarece apar mii de roboti, iar samuraii nostri topaie ca niste iepurasi de pe unul pe altul, lasand in urma explozii si robotei mai mici... Nu numai personajele sunt impresionant realizate grafic, ci si locatiile, care sunt destul de multe la numar: mine, depozite, piata aglomerata din oras, padurea din apropierea satului, satul, palatul lui Maro, si multe altele, care impresioneaza prin detaliul grafic, la care se adauga de multe ori, senzatia oferita de contrastul de luminozitate al scenelor (da un aer mai dramatic locatiei respective). Eram deja obisnuit cu scanteile ce apar la luptele cu sabii, dar acum sabiile devin in scenele de lupta adevarate sabii laser pentru cateva frameuri (sclipesc foarte intens, cu o lumina albastra deschisa), si in general, scenele de lupta se desfasoara foarte rapid -> maxim 5 secunde. Si ce mi-a placut au fost exploziile, care sunt realizate excelent (sunt greu de realizat, in general, pentru a da impresia de realism a focului). Tot la fel de bine realizate sunt efectele de ceata (la inceput, chiar primul episod), fum, si mai apare din cand in cand blurr in miscarile samurailor, dar e folosit cu masura.

Sunet
Muzica este aleasa pe masura scenelor de actiune, iar majoritatea melodiilor sunt realizate pe baza de fluier/tobe/clopotei, etc. Suna a muzica traditional japoneza, si se potriveste foarte bine. La un moment dat, aveti ocazia sa-l auziti pe Shichiroji cantand la lauta... groaznic de prost (pana si Kambei ii zice asta). Mie mi s-a parut foarte antrenanta muzica in scenele de lupta, sau de actiune (cand personajele noastre fug, sar, etc), pe cand in restul scenelor este mai domoala, sau chiar lipseste, si se aude pe fundal doar cum adie vantul, sau susurul unei ape. Mi se mai pare interesant si efectul de ecou pe care il au vocile lor in anumite locuri, cum ar fi palatul lui Maro, si minele Shikimoribito (aia negri de respirau greu :).

Impresii
Mi s-a parut unul dintre cele mai bune animeuri despre samurai pe care le-am vazut pana acum. Exploateaza, ce-i drept, povestea din filmul original, dar aduce si elemente noi, iar deznodamantul e doar partial acelasi. La sfarsit veti descoperi multe lucruri interesante despre banditi, prin deja obisnuitul twist de poveste din ultimele episoade, dar dinamismul scenelor si drama traita de personaje este prea bine transpusa in scene pentru a nu fi impresionat, si a abandona orice preconceptie despre sfarsitul acestei serii. Per total, e un serial care merita intr-adevar a fi vazut. Inca un detaliu semnificativ, zic eu: ati observat cumva vreo asemanare intre Kenshin, din Samurai X si Katsushiro? Neeeah... nu e... asta ar zice producatorii. Dar pentru ochiul exersat al animefans de oriunde, e clar ca lumina zilei de unde s-au inspirat, iar ideea ca parul trebuie sa aiba o culoare neobisnuita s-a pastrat (are parul verde).

Nota: 10/10
Recomandare: must see, mai ales daca va plac filmele cu samurai

Niciun comentariu: