luni, mai 16, 2005

Howl's Moving Castle

Hauru no ugoku shiro imdb anidb
Howl's Moving Castle
Castelul Mișcător al lui Howl


Introducere


După ce Miyazaki a terminat Mononoke-Hime (Prințesa Mononoke), a declarat că nu va mai regiza filme. Dar, o întâlnire cu fata de 10 ani a unui prieten l-a făcut să se răzgândească, și așa a apărut Sen to Chihiro no Kamikakushi (Spirited Away), cel mai de succes anime realizat vreodată, și considerat cel mai bun film de animație de mulți cunoscători (vezi top animație IMDB).


Miyazaki a declarat din nou că nu va mai regiza filme, mulțumindu-se să conducă Studiourile Ghibli, și lăsând alți regizori să intre în lumina reflectoarelor. Și de data asta chiar n-a fost vina lui! Regizorul care trebuia să facă Hauru no ugoku shiro a abandonat proiectul și, în disperare de cauză, Miyazaki a decis să-l regizeze el. Yeah, right. Parcă și-l văd. "Măh baieți, măh, dacă n-am soluție ... asta e,... îl regizez eu..."

Dar să lăsăm poveștile și să vedem ce e de capul filmului, și să răspundem la o întrebare esențială - este mai bun decât Spirited Away?

Animație

Filmele celor de la Studio Ghibli au impresionat dintotdeauna din punct de vedere grafic. Howl nu iese din regulă - ba chiar aș spune că e cel mai impresionant grafic anime pe care l-am văzut, dintre cele realizate tradițional, nu pe calculator. A nu se înțelege greșit că Ghibli nu ar folosi animația pe calculator - o folosesc, dar numai pe alocuri, pentru a îmbunătăți niște scene care ar presupune foarte multă muncă desenate tradițional. Chiar și așa, animația din film dă senzația că s-a investit foarte foarte mult, atât ca bani cât și ca timp în realizarea lui.

Personajele sunt desenate în stilul inconfundabil al regizorului: Sophie este drăguță fără a fi foarte frumoasă, Howl arată ca un adevarat cuceritor de inimi, iar în general personajele par naturale, la locul lor și neexagerate. Nici nu m-aș fi așteptat la mai puțin.

Fundalurile sunt de calitatea cu care ne-a obișnuit Ghibli. Chiar și fundaluri care apar numai cateva secunde sunt tratate cu întreaga atenție. Scenele din orașe sunt foarte detaliate, poate mai mult decât în majoritatea anime-urilor, iar multe dintre peisajele naturale sunt adevărate lucrări de artă, o încântare pentru ochi.

Sunet

Ghibli ne-a obișnuit cu voci de calitate în anime-urile lor. În legătură cu majoritatea personajelor nu am avut nimic de obiectat la vocile alese. Vocea domnișoarei Sophie este nespectaculoasă - întocmai cum trebuie. Sophie e "your average girl" din multe puncte de vedere. Mai ales îmi place vocea bătrânei.

Muzica e asigurată de Joe Hisaishi (ca de obicei, ce să zic) și cei 20 de ani de experiență asigurând coloana sonoră pentru Miyazaki se văd. Muzica se potrivește perfect cu filmul.

Poveste

Ok, animație super, sunet super - dar să fim serioși. Motivul pentru care sunt apreciate filmele Ghibli e în primul rând povestea. Cum o duce noul film?

Setting

Întotdeauna am apreciat lumile din filmele lui Miyazaki - întotdeauna diferite, dar de fiecare dată cuceritoare și foarte consecvente, stabile. Howl's nu face excepție. Avem o lume în care magia puternică (dar restrânsă la foarte puțini) se îmbină cu o tehnologie care uneori atinge anii 1920, alteori rămâne feudală. O lume în care oamenii nu se miră de lucruri neobișnuite - sau cel puțin nu le văd ca inexplicabile. O lume în care fețele bârfesc despre Howl și al lui castel mișcător (care merge efectiv pe două picioare) și cum fură inimile fetelor ca să le mănânce.

Summary Intro
[semi-spoiler: nu spun mai mult decât ce veți afla în primele 15 minute ale filmului]

Sophie este o fată obișnuită - nu iese în evidență cu nimic, și nici nu vrea asta. Îi place să facă pălării. Este tăcută și se îmbracă foarte cuminte. Într-o zi, pe o alee întunecată este abordată de doi soldați poate puțin cam binevoitori. Un băiat blond, șarmant, cu puteri magice o salvează, dar în compania lui trebuie să înfrunte lucruri mult mai înfricoșătoare. Un minut mai târziu, băiatul zboară împreună cu ea pe deasupra orașului, și o duce, elegant, până la balconul casei ei. În aceeași seară însă, Sophie este vizitată de o vrăjitoare rea care, vrând să îi dea o lecție pentru asocierea ei cu vrăjitorul Howl, o transformă într-o babă de 70 de ani, și îi spune că nici un om obișnuit nu o va putea dezlega de blestem.

Analiza poveștii

În mod ciudat, multe elemente mi s-au părut de inspirație din folclorul românesc, și, per total, filmul are un aspect de "basm" mai puternic decât Spirited Away, de exemplu. Dar povestea e frumoasă și deși poate fi pe alocuri previzibilă, reușește să te surprindă de câteva ori, și reușește să-ți dea acel warm fuzzy feeling pe care îl găsești în orice film Miyazaki. Narațiunea e coerentă și are un pas potrivit care se accelerează în anumite locuri, mai ales spre sfârșit. De câteva ori am avut o senzație de neclaritate în povestire, dar nu știu dacă e cauzată de o traducere proastă.


Ce știu e că am apreciat filmul în fiecare clipă și nu m-a dezamăgit. O parte din poveste aduce aminte de Spirited Away, va fi evident la ce mă refer dacă vedeți ambele filme, dar perspectiva e alta în ciuda asemănărilor. Finalul vine în valuri și îți produce un oftat zâmbitor, și parcă ai mai vrea să vezi ce se mai întâmplă, și deși mi-a provocat câteva semne de întrebare curând mi-am dat seama că Sophie înțelesese mai mult decât mine, și că avea dreptate.


Concluzii

Este mai bun decât Spirited Away? Cred că aici deciziile vor fi împărțite. Sincer, mie mi-a plăcut parcă mai mult Spirited Away (și vânzările ceva mai slabe decât ale aceluia arată că balanța înclină puțin în direcția asta) dar filmul are meritele lui, deloc de neglijat. De altfel îi pun nota fără ezitări.

Nota: 10/10.
Recomandat: oricui, chiar și celor care nu văd anime-uri în general.

4 comentarii:

Gabriel Sandu spunea...

I... You!.... You!... I can't believe this... cand ai mai facut si blogul asta?!? Anyway, e blogul tau, so I can't post on it, plus ca dupa cum arata primul post, nu voi posta sigur pt ca nu vreau sa stau 3h sa fac un articol worthy. Nu ca nu mi-ar placea sa povestesc despre animeuri, dar stii ca eu critic by heart, nu in acelasi mod cu critica ta exhaustiva :P (sunt cateva filme/carti care mi-au placut mie, dar fac parte din categoria lame la tine :))

Danutsu spunea...

Yeah, but, but, that's diversity! Adica, ce daca nu faci review-uri in acelasi fel, review-uri sa fie.

Besides, nu stiu daca si eu voi face reviewuri asa mari ca asta mereu, I mean, asta e primu' and all...

deathgray spunea...

Un film bun.De la inceput si pana la sfarsit povestea mea placut.Nici nu-i de mirare acelasi regizor ca si la Princess Mononoke iar acela a fost primul meu film anime si am plans la final cand baiatul nu a ramas cu fata(wimp nu?^^).10/10

2008 spunea...

L-am vazut pe tvr1 şi stiam k trebuia sa fie ceva mare. L-am urmarit cu sufletul la gura, povestea avea acel ceva pe care nu-l pot explica...a fost super. Personajul preferat batranica resemnata, multamita cu batranetea, obsedata d curatenie (oare?). Sper să-l revad pt a-i aprecia toate aspectele