luni, noiembrie 21, 2005

Erementar Gerad

Erementar Gerad anidb

Introducere
Erementar Gerad este un anime care a aparut relativ recent (~o luna), si e produs de XEBEC, care e responsabil si de titluri precum Bakuretsu Tenshi, Love Hina, Shaman King, Rockman.EXE. Seria are 26 de episoade, iar genul e Adventure/Fantasy/Shounen. Asadar, asta nu poate fi decat un semn bun :), dar sa vedem cat de bine a iesit totul...

Poveste
Coud van Giruet este un membru... in training... al celebrilor pirati ai aerului -> grupul Red Lynx. Dupa multe incursiuni pe nave, au strans un loot considerabil, asa ca atunci cand Coud da o tura sa vada ce au mai luat de pe urma ultimului atac, da peste o cutie ciudata, pe care o deschide, si vede ca de fapt nu era o cutie, ci un fel de sicriu. Iar in sicriu statea ceea ce parea a fi o papusa foarte frumoasa. Singura problema e cand "papusa" deschide ochii si incepe sa mearga, si atunci isi da seama ca era de fapt o fata vie...

Nu are insa timp sa afle prea multe, pentru ca nava e atacata de niste mercenari ciudati, care se pare ca au venit special pentru a pune mana pe "Eden Raid", o arma extrem de puternica. Si mai mare e surpriza cand apare un al doilea grup, din partea organizatiei Arc Aisle, pentru a cumpara acel "Eden Raid", contra unei sume uriase de bani, la care ei nu au visat niciodata, nici macar ca pirati. Iar surpriza e totala cand descopera ca Eden Raid-ul atat de dorit de toata lumea e chiar... fata misterioasa.

Dupa ce reuseste sa scape din toata incurcatura, si fac cunostinta, Coud se decide sa o ajute pe Ren sa ajunga in Garden of Eden, un loc al pacii si prosperitatii, dar asta nu inseamna ca vor fi lasati de capul lor, cu atatia inamici pe urme :) Bineinteles, Arc Aisle is va baga nasul peste tot, iar conducatoarea grupului reprezentant, Cisqua, este una dintre acele persoane care se tin scai de Coud :P.

Personaje
Coud van Giruet
El este un baiat mult prea entuziasmat de viata de pirat :) Incearca tot timpul sa fie in mijlocul actiunii grupului, dar cumva, ramane mereu ultimul. Dupa ce o cunoaste pe Rena, se confrunta cu multe situatii *fierbinti* (sa zicem) in care mereu se pierde cu firea, si ii ia foarte mult pana sa recunoasca ce sentimente are pentru ea. Are o personalitate destul de puternica, si nu se da batut niciodata. Pe langa asta, are incredere in prietenii sai si este mandru ca e si el un Red Lynx.

Reverie Metherlence (Ren)
Este un Eden Raid, si inca unul ce face parte dintr-o linie de sange puternica -> familia Metherlence. Puterile lor sunt extraordinar de bine dezvoltate, iar din momentul in care Coud reactioneaza cu ea, devin de neoprit. Eden Raid-ul poate reactiona cu un singur *Preja* (Pleasure, de fapt), care odata ales, nu mai poate fi schimbat decat daca... moare. Iar cand reactioneaza, Eden Raid-ul devine o arma, ca forma fizica, si lupta impreuna cu Pleasure-ul ei. De aceea, Ren ii aduce lui Coud mult mai multe necazuri decat se gandea el initial. Dar el e hotarat sa o protejeze, iar Ren invata sa iubeasca oamenii, si ca nu toata lumea se gandeste la Eden Raids ca la niste arme si atat.

Cisqua, Rowen, Kuea
Aceasta este trupa de soc trimisa de Arc Aisle sa recupereze prin orice mijloace pe Ren. Pentru aceasta organizatie, care se ocupa cu protejarea Eden Raids, nu conteaza prea mult faptul ca Edens sunt totusi fiinte, si de aceea nu se tine cont de ce vor ele de fapt.

Cisqua este seful trupei, si este specializata pe lupta cu armele, in special mitraliera ei favorita. Pe langa asta, mai dispune de lansatoare de rachete ascunse in pelerina (don't ask how she does it...), si daca nici asta nu e de ajuns, poate oricand sa rupa in bataie pe oricine, pentru ca stie sa dea cu pumnul destul de bine. Nu va ezita sa profite de orice ocazie de a se imbogati (chiar daca trebuie sa parieze pe Coud in lupte ilegale), deoarece are talentul de a fi leftera...

Rowen este un luptator foarte bun, care reactioneaza cu Kuea si devin invincibili, practic, in urma antrenamentelor indelungate pe care le-au facut impreuna. Rowen e genul de tip care se pricepe la orice, inclusiv la gatit. Iar Kuea e prima care gusta mereu mancarea, deoarece nu prea conteaza ce mananca atat timp cat e in cantitate uriasa. De fapt, Kuea ar manca orice, si cand ii e foame, incepe sa aiba halucinatii -> mai e prinsa rozand capul lui Rowen din cand in cand :P Ca orice Eden Raid, Kuea are nevoie sa isi recupereze energia folosita in reactie, si de aceea daca ii e foame, nu poate lupta. Lupta tot timpul, deci... >:), de unde si problemele financiare ale grupului.

Grafica
Ca de obicei, avem de-a face cu o grafica impresionanta, atunci cand vine vorba de genul Fantasy :). In Erementar Gerad veti ramane cu gura cascata la peisajele pe care le arata din cand in cand. Nu uitati ca Red Lynx sunt pirati ai aerului, deci vor fi destul de multe avioane pe acolo, numai bune de pilotat pentru a vedea ce e prin jur... Soarele este desenat foarte impresionant, si e surprins in mai multe momente, dupa cum puteti vedea din screenshoturile superbe :). Ce mi-a mai placut a fost faptul ca sunt multe constructii -> castele, mori de vant, case, baze militare... Si scena cu Coud care alearga spre asfintit, sau cu orasul morilor de vant dimineata este pur si simplu feerica.

Personajele sunt desenate dual -> o data cand sunt serioase, si sunt mereu desenate cu umbrele pozitionate identic pe corp (in castel, in intuneric :P, sau in soare -> toate personajele au dunga aceea luminoasa pe par) dar asta nu prea m-a deranjat... Da, nu e realistic, dar arata bine! I like shiny colors :) Si va pot spune ca e foarte colorat serialul, din acest punct de vedere. In sfarsit apare si un tip cu parul albastru (da, are si Ren parul albastru, dar e fata), si cu o coafura ce sfideaza logica. Cateodata, parul lui arata de parca e facut din blocuri de piatra albastra, si nu fire de par, eventual kile de gel.

Vorbeam de modul dual de desenare. Al doilea mod de desenare e cel comic-style, in care apar ochii mari cat cepele :), obrajii cu buline rosii, picaturile de apa (starea de stanjeneala), si ochii sticlosi (my favourite). Cisqua e personajul cu cele mai multe expresii de acest gen, asa ca fiti pe faza, pentru ca veti rade cu lacrimi la atitudinile ei.

Sunet
Este unul din punctele forte ale serialului, pentru ca avem de-a face cu o coloana sonora dinamica si foarte placuta, instrumentala, si cu parti corale. Partea instrumentala e realizata cu viori, fluiere, orga si putin sintetizator, ca altfel nu puteau fi facute atat de dinamice melodiile din timpul luptelor. Openingul se numeste "Forever..." si e realizat de Savage Genius, iar endingul, "Yakusoku" e cantat de Kuroda Michihiro. Muzica e realizata de Yuki Kajiura, si mi s-a parut atat de cunoscut stilul, incat la un mic research am vazut si de ce... >:) -> tot el s-a ocupat de coloana sonora si la Tsubasa Chronicle si Madlax.

Impresii
Mi-au placut foarte mult personajele, care intra de cele mai multe ori in situatii aberant de hazlii :P (cum ar fi sa rupa mansa avionului pe care il piloteaza). Umorul in acest serial e omniprezent, si asta consider ca reprezinta un plus, care conteaza destul de mult in timpul vizionarii serialului. Un alt lucru bun e ca nu apar episoade "filler" in care personajele sa faca chestii ce nu au legatura cu povestea, si sa fie puse ca un extra, in lipsa de idei :)

Povestea se desfasoara destul de fluent pe parcursul seriei, si aflam incet-incet care e trecutul lui Ren si ce legatura are Arc Aile si factiunea rivala - Chaos Choir, cu toata asta.

Ce e deranjant e ca in lupte, Coud repeta la nesfarsit aceeasi faza: React, dupa care face un atac si s-a terminat cu lupta... pana cand apare cineva la fel de puternic, caz in care a mierlit-o... Dar am ajuns sa neglijez asta, din motiv ca scenele cand reactioneaza cu Ren sunt prea bine facute ca sa mai conteze altceva :P. Chiar si dupa ce le-am vazut de 20 de ori, tot asteptam cu nerabdare momentul urmatorului React.

M-a deranjat putin modul de pronuntie al numelor anumitor personaje, cum ar fi Coud (pronuntat "Cuu" :P) si Kuea. Daca va uitati atent, Kuea are cam acelasi stil al coafurii ca si Chii din Chobits. Oricum, e personajul meu preferat, in principal din cauza modului de desenare si al personalitatii :) Pe parcurs se mai afla cate ceva si despre povestea ei. La Kuea cel mai dragut lucru e apetitul ei nestavilit, care cand incepe sa intre in actiune, e in stare sa roada orice, inclusiv capul lui Rowen (nibbling habbit...), sau orice arata a mancare (iar in imaginatia ei, orice lucru poate capata ipostaza asta). Imi aduce aminte de Full Metal Alchemist, in care exista un homunculus -> Greed, care manca orice...

In concluzie, e un anime care merita vazut, pentru ca are o poveste fantasy ce e intesata cu actiune, iar umorul e de milioane :).

Nota: 10/10.
Recomandare: uhm... must see? :)

miercuri, noiembrie 16, 2005

Xenosaga

Xenosaga anidb

Introducere
Din nebuloasele spatio-temporale intergalatice transdimensionale, se spawneaza un nou serial mecha-anime. Spun *nou* deoarece a fost facut in 2005, si e o mini-serie 12 episoade. Daca va veti uita la poza care insoteste acest anime pe majoritatea site-urilor, va veti face impresia total gresita cum ca ar fi ecchi. I repeat... there is no such thing in Xenosaga! Si acum ca am facut prezentarile, sa vedem ce aduce nou acest anime. Sau... >:)

Poveste
Xenosaga are o poveste situata in viitorul destul de indepartat (+4000 ani), in care calatoria spatiala e la mintea copilului, si orice liceean stie sa proiecteze o traiectorie eficienta prin hiperspatiu... Glumeam :P Dar avansul tehnologic e destul de inaintat, pentru ca au inceput sa apara roboti capabili de gandire si chiar sentimente. Acesti roboti se numesc Realieni, si sunt facuti pentru a simula cat mai bine natura umana. Unii au si functii avansate, cum ar fi capabilitatea de a produce "efectul Hilbert" - singura arma impotriva unei rase de extraterestri misteriosi -> Gnosis. Efectul acesta e singurul mod de a-i face pe Gnosis vulnerabili, pentru ca ei provin din alta dimensiune, ceea ce ii face capabili de a trece prin peretii navei fara nici o problema, si de a se materializa cand vor pentru a da damage >:)

Pe langa asta, istoria omenirii a avut un moment de cotitura major atunci cand Joachim Mizrahi, un geniu al stiintei, si creatorul primilor Realieni, a creat ceva ce a dus la distrugerea multor vieti omenesti, prin aparitia Gnosis in dimensiunea noastra. His legacy include si niste sicrie misterioase numite Zohari, si care sunt folosite in lupta contra Gnosis, desi nu se stie prea multe despre ele. Cert e ca toata lumea le cauta.

In toata aceasta istorie a razboiului intergalactic, Shion isi aduce propria contributie prin faptul ca a lucrat impreuna cu sotul ei la un proiect numit KOS-MOS, de creare a unui robot capabil sa distruga Gnosis, si care sa fie in stare sa gandeasca exact ca un om. Desi proiectul a rezultat intr-un esec fatal, ea inca mai e om de stiinta, si exista inca un prototip de KOS-MOS, imbunatatit, la care se lucreaza. Atunci cand Gnosis ataca nava pe care se afla ea, intr-un mod ciudat, KOS-MOS se activeaza pentru a o proteja, si va deveni in scurt timp una din singurele sperante ale omenirii impotriva Gnosis si a unei noi amenintari care se profileaza din umbrele hiperspatiului.

Personaje
In acest serial apar multe personaje, fiecare cu propria poveste, si care influenteaza cursul evenimentelor pe scara larga :) Bineinteles ca asta se intampla in orice serial, dar aici apar parca prea multe personaje, si la un moment dat, devine greu de inteles care e cel principal.

Shion
Occupation: Rocket Scientist :P Cu toate astea, este mai aiurita ca robotii pe care i-a proiectat. Dovada ar fi mobilul ei in forma de iepuras... ce se asorteaza cu brelocul in forma de iepuras. Ce se asorteaza cu posterul... Okay, ati prins ideea. Cu toata tragedia pe care a patit-o, Shion e in continuare omul de stiinta vesel care are grija de roboti, si un aparator infocat al dreptului lor de a trai precum oamenii (daca arata uman, gandeste uman, si se poarta uman, de ce sa nu aiba aceleasi drepturi la viata?). La reactivarea KOS-MOS, Shion va deveni persoana care o poate controla, si persoana aparata de aceasta masina de lupta impotriva oricarei amenintari. Pe langa asta, Shion va mai avea batai de cap cu intelegerea rolului pe care il joaca ea in tot acest razboi si in intelegerea a ceea ce s-a petrecut atunci cand Mizrahi a schimbat cursul istoriei...

KOS-MOS
Este un robot. Prima versiune a ucis toata echipa de cercetatori, inafara de Shion. KOS-MOS se afla acum la v2, deoarece exista multa lume foarte interesata de capabilitatile ei de lupta, si se pare ca nici macar Shion, care a facut parte din echipa de cercetare nu le stie pe toate. In mod ciudat, nu se stie cine l-a construit, pentru ca e un fel de secret al Fundatiei respective. Dintr-un motiv necunoscut, ea se activeaza intr-un moment de criza, si reuseste asta in ciuda faptului ca robotul era asigurat impotriva acestui lucru (aveau experienta cu modul in care ar putea reactiona, asa ca si-au luat precautii baietii). Desi proiectata sa gandeasca strategic intr-un mod uman, KOS-MOS are anumite prioritati in memorie, si deciziile luate nu sunt intotdeauna cele pe care le-ar face un om. De aceea, Shion are retineri in privinta increderii pe care o acorda. In cele din urma, KOS-MOS se pare ca are nevoie sa acumuleze experienta *de viata* in ceea ce priveste oamenii, pentru un scop necunoscut...

Albedo & Gaignum Jr.
Personajele acestea doua au legatura, dar asta tine de povestea pe care nu o voi divulga :P. Ceea ce voi spune, totusi, e ca primul e malefic, genul psycho, pentru ca sufera de un fel de nebunie. Jr. e *fiul* conducatorului unei Fundatii foarte puternice (exista si intrigi politice, intre Fundatii, in serial, iar in joc e soarta omenirii), si e exemplul perfect de "copilul care stie sa piloteze o nava gigant, iar adultii nu". Exista un secret in spatele acestei povesti, spre deosebire de restul serialelor mecha, in care copiii au inteligenta si abilitatile de a conduce masini mult superioare adultilor :P. Jr. e totusi personajul meu favorit, atat din cauza look-ului de pirat spatial (are cercelul ala original, iar haina, pantalonii si ghetele amintesc de Renegade... sau Walker) cat si din cauza personalitatii sale. Albedo va incerca sa submineze autoritatea la putere, iar in nebunia sa, nu mai face distinctie intre Gnosis si oameni, pentru ca pentru el restul lumii nu prea conteaza, atat timp cat el obtine ce cauta - o putere absoluta ce trece de anumite granite...

Grafica
Ati vazut vreodata un mecha anime care sa nu aiba o grafica excelenta? Aici se pare ca eye-candy-ul e la tot pasul, si isi face treaba foarte bine. Cele mai impresionante sunt efectele de iluminare, care isi au provenienta de la diverse
surse: soarele, lasere, explozii si flacari, panouri LCD, particule din hiperspatiu, samd. E pur si simplu bestial sa vezi cum trag navele Gnosis cate un proiectil (ce imi aduce aminte de Gauss Rifle, but hey...) si face ravagii in calea lui. Veti vedea lasere foarte impresionante, in special beam-cannon-ul lui KOS-MOS, iar luptele sunt splendide. Gnosis sunt mereu insotiti de efectele de transparenta, si veti mai vedea pe alocuri si holograme. Ce mai... serialul acesta este un deliciu din punct de vedere al graficii, iar scena pe care NU trebuie sa o ratati este cea cu calatoriile in hiperspatiu.

Personajele arata bine, cu exceptia lui KOS-MOS, care ar fi aratat mult mai bine daca nu avea muschii aceia conturati spre extrem. KOS-MOS e robot, si probabil arata mult mai bine daca la exterior parea mai mult metalica decat organica, ceea ce cam deranjeaza, dar daca asta a fost conceptul... Personajele care arata cel mai bine sunt: KOS-MOS in ultimele secunde din serial :P, Lt. Virgil, care are niste cicatrici foarte interesante pe fata (arata foarte metalice, desi el e om 100%...ma rog... 99,991% :P) si Gaignun Jr. Mercenarii sunt si ei foarte interesant desenati pentru ca sunt variatiuni pe diverse teme: Tony seamana cu un pirat (are acel look periculos), Hammer este portretizarea conceptului de script-kiddie, iar sapca capitanului Matthews spune tot despre personalitatea acestui tip ce vine parca din Tekken -> "-Caution- I am a boozer" :)). Ceva ciudat de observat e ca toti ochelarii sunt modelul fara rame -> gen Morpheus. Oare e... pura coincidenta?

Pe langa asta, un alt lucru de admirat sunt navele, care sunt de trei categorii: mici, medii, si... HUGE! Daca nu v-ati facut inca o idee despre ce inseamna HUGE, va pot spune ca exista un tren in acea nava pentru a ajunge dintr-o parte in alta, si ca 100 de mii de Gnosis nu sunt o provocare reala... Mai exista si battle-suits, denumite A.W.A.C.S, dar mai conteaza?... Efectele interesante sunt in flashbacks, pe fond rosu cu puncte negre de interferenta video :P, niste efecte de focus-blur cand se trece din prim-plan in background si multe efecte halo.

Sunet
Partea de sunet este bine realizata, si mi-a placut foarte mult OP si ED-ul (opening si ending theme), OP-ul fiind coral, dupa cum ma asteptam de la un mecha anime :P De altfel, multe din melodiile de pe coloana sonora sunt corale, fiindca se potriveste cu atmosfera generala de "descoperire a trecutului". Muzica e realizata de Kosuke Yamashita, care a facut coloana sonora la seria "Nobunaga no Yabo". ED este cantata de Mayumi Gojo ("Shimmering so bright..." just gotta love it :P), iar lyrics sunt compuse de Roland Lennox.
Partea care mi-a placut cel mai mult a fost ca in ultimul episod incepe ED-ul, cu toate ca mai sunt ~5 minute pana la sfarsitul propriu-zis al episodului (si vezi deznodamantul pe coloana sonora cu care te-ai obisnuit deja de 11 episoade :P)

Impresii
Nu stiu daca e din cauza ca nu sunt un mare fan mecha, dar serialul m-a lasat putin... in aer. Adica nu am fost dezamagit, pentru ca nu stiam la ce sa ma astept, dar nici nu m-a impresionat prea tare... in general >:) Spun asta deoarece sfarsitul merita vazut, si povestea, ca de obicei, devine interesanta doar in ultimele episoade -> cand NU va spun ce se va intampla :P De notat este ca seria e facuta dupa joc (produs de NAMCO) si nu invers :), iar la serie a participat si studioul Toei Animation, de la care sunt uimit cate animeuri a putut scoate -> printre ele se numara si seria DragonBall cu toate continuarile, Digimon (ok... THAT is NOT anime! :P), Transformers (figures...), Yu Yu Hakusho, Yu-Gi-Oh! si cam atat din cele de care am auzit. Dar sunt totusi MULTE titluri aparute la acest studio... Gotta investigate...

Personajele sunt dragute, dar ceva m-a deranjat la ochelarii aceia perfect rotunzi ai lui Shion, care nu se potrivesc cu universul hightech interdimensional, daca faci abstractie de faptul ca sticla se autogenereaza la o atingere a micii rame, care e lipita de nas... Pur si simplu, she looks dumb. And... she actually IS dumb... Un alt lucru deranjant este timbrul vocal al lui KOS-MOS, in special atunci cand se pregateste sa spuna "Shion!". KOS-MOS este de fapt geniala, mai ales atunci cand apar scene specifice mecha -> cum ar fi un pistol care arata obisnuit, si totusi are puterea de a distruge galaxia (iti dai seama de asta in primul rand pentru ca ti se zice, si in al doilea rand, pentru ca pistolul de 20cm se expandeaza intr-un tun de 6m in mainile lui KOS-MOS). Nu mi-a placut modul cum a fost realizata constructia beam-cannon-ului pe care il are KOS-MOS, deoarece arata prea organic, pentru un robot. Mi-a placut in schimb accesoriul acela prins de urechea lui Jr., care imi aduce aminte de un membru Chess no Koma din Marchen Awakens Romance. Ca sa nu mai vorbim de echipa fantastica de mercenari spatiali, alcatuita din geniul
informatic si pilotul scrantit care se iau la bataie pe *scheme* de Tekken :P. Pe parcurs apar referinte la Terminator, dar nimic nu se compara cu KOS-MOS cand are 2 triple-chainguns... Luptele sunt destul de interesante, in special cele cu Gnosis, care pana la urma, raman o rasa misterioasa care nu se stie cum a aparut. Ce e mai frumos e modul de lupta inventat de oameni, pentru a putea avea o sansa in fata Gnosis -> si anume, "efectul Hilbert" (nici un mecha-series nu e complet daca nu apare un fenomen ultra-hightech, man-made) care forteaza Gnosis sa se materializeze in dimensiunea noastra. Gnosis seamana cu fantomele din FF: Spirits Within, si se pare ca se pot materializa gradat, in functie de cum vrea muschiul lor. Asa se explica cum pot trece prin peretii navei, ca apoi sa se comporte ca niste corpuri solide, cu greutate, si totusi sa treaca in continuare gloantele prin ele. Sunt fiinte misterioase :) carora li s-a pus pata pe rasa umana, si se spawneaza cand ti-e mai mare dragul.

Pentru fanii Final Fantasy... (si va veti intreba CE cauta asemenea elemente intr-un... mecha anime) exista o scena absolut bestiala, in care eroii nostri plonjeaza in realitatea virtuala, si... veti vedea ce li se intampla...Per total, sunt multe lucruri care fac anime-ul mai placut, cum ar fi micile doze de umor intergalactic, povestea care desi schioapata, nu e oloaga inca si mai are asi in maneca pe parcursul serialului, si veti avea parte si de cateva personaje memorabile. Merita vazut, zic eu.

Nota: 6/10.
Recomandare: your typical Star-Trekian mecha anime. Nu e foarte impresionant, dar povestea merita putina atentie

duminică, noiembrie 13, 2005

Planetes

Planetes anidb

Introducere

Ca de obicei, voi incepe prin a prezenta ce m-a facut sa vad acest anime si ce am asteptat de la el. In eterna mea cautare pentru animeuri care sa merite vazute, am dat de AnimeReactor community awards si am inceput sa citesc. Printre animeuri vazute si animeuri pe care nu vreau sa le vad, s-au strecurat cumva si cateva animeuri de care nu auzisem. Unul dintre ele mi-a atras atentia. Premiul Best Character Development se acorda lui... "Planetes".

Best Character Development? Pare a fi ceva ce as vrea sa vad, mi-am zis. Asadar am pornit cu sperante mari. M-a dezamagit serialul sau isi merita premiul? Vom vedea pe parcursul acestui review.

Poveste

Planetes este situat in viitorul apropiat si, spre deosebire de multe alte animeuri, incearca macar sa il portretizeze realistic. Dezvoltarea tehnologica pare foarte naturala, avand in vedere starea actuala: lumea s-a dezvoltat destul de mult extraplanetar: exista cateva statii spatiale mari, orase pe Luna si Marte, o competitie economica si politica asupra resurselor spatiale, etc. Inca vorbim de o lume in care orice are legatura cu spatiul este enorm de scump - numai marile corporatii si tarile dezvoltate isi pot permite sa detina nave sau statii spatiale.

Una din problemele acestei lumi este debris-ul spatial: resturile de nave, sateliti, etc. care orbiteaza Pamantul punand in pericol nave si statii spatiale. In realitate, acest debris exista deja in cantitati foarte mari, si deja exista un serviciu al NASA care se ocupa de monitorizarea lui. In Planetes exista oameni care se ocupa de aceasta problema: intercepteaza si colecteaza debris-ul periculos. Desigur, acest job nu este prea apreciat: seamana prea mult a gunoier - sectiunea este luata in ras de multi alti lucratori din spatiu.

Tanabe Ai este o tanara angajata a companiei Technora si este repartizata, spre amuzamentul prietenelor ei, la Debris Section. Hotarata sa lucreze cat mai bine, constata ca sectia respectiva este foarte diferita de ce se astepta. Descopera ca Debris Section este plina de personaje foarte colorate - in frunte cu Senpai-ul ei, un tip artagos pe nume Hoshino Hachi cu care se cearta de cate ori are ocazia. Dar e fericita cu slujba ei, si se imprieteneste cu toti cei de acolo. Invata cat poate de la Hachimaki (cum e poreclit Hachi) si incepe sa il aprecieze pentru ce face.

Pe masura ce povestea se dezvolta, intelegem tot mai mult despre manevrele politice din jurul exploatarii spatiului, despre structura puterii din Technora si lumea acelor vremuri pe masura ce Tanabe intalneste personaje precum Gigalt, care ii dezvaluie un secret teribil, Claire - fosta prietena a lui Hachimaki sau Nono-chan - fata cu o boala misterioasa care o tine tot timpul pe luna. Dupa primele 15 episoade incepe sa se contureze o poveste principala: totul se invarte in jurul celei mai mari expeditii realizate vreodata care isi propune sa ajunga pe Jupiter la bordul celei mai puternice nave: Von Braun, precum si in jurul relatiilor dintre Tanabe si alte personaje - indeosebi Hachimaki.

Grafica

Nu pot sa spun ca am fost deosebit de incantat de nivelul grafic al serialului. Personajele sunt desenate acceptabil, si la fel si majoritatea decorurilor, dar sunt destul de convins ca serialul ar fi putut beneficia mult de un nivel grafic mai bun si mai multe efecte speciale. Animatorii au folosit mult efecte de panning, in zonele fara gravitatie, pentru a crea o animatie fluenta a miscarii, si acest lucru e realizat destul de bine.

Ceva mi-a placut in modul cum e desenata Tanabe - este baietoasa, dar poate sa fie foarte simpatica in anumite momente. Dintre celelalte personaje, destul de multe au trasaturi bine gandite, care se potrivesc foarte bine personajelor: Dolph, Hoshino Senior sau chiar Gigalt au fost desenati interesant. Daca e ceva de care as vrea sa ma plang este o oarecare lipsa de consistenta a personajelor intre unghiuri/scene. Tanabe, spre exemplu, arata uneori foarte diferit de modul in care o vedem de obicei, de parca ar fi desenata de altcineva.

Per total, grafica nu impresioneaza dar este perfect acceptabila, adica nu te opreste din a vedea serialul.

Sunet

Vocile personajelor din Planetes sunt si mai bune si mai putin bune. Serialul nu impresioneaza prin actorie de calitate la voce, dar per total nu pleci dezamagit. Tanabe din fericiere e interpretata foarte bine, si, alaturi de cateva alte personaje esentiale, tine sus nivelul serialului.

Muzica este medie calitativ - atat OP cat si ED (melodia de deschidere si final) sunt complet ascultabile, chiar daca nu niste capodopere, iar, ocazional, serialul surprinde prin cate o melodie foarte buna. Din pacate, cantitatea lipseste: am simtit des ca parca ar trebui sa fie coloana sonora si nu e.

Dar in ceea ce priveste sunetul nimic nu socheaza in acest serial cat cantitatea industriala de Engrish! De fapt, este atat de mult Engrish ca-i dedic o sectiune separata.

Engrish

Pentru necunoscatori, Engrish este limba vorbita de majoritatea japonezilor atunci cand ei cred ca vorbesc engleza. Printr-o extensie, eu o largesc si la cuvinte din limba engleza preluate in japoneza. Doar ca, japoneza nu "suporta" orice silabe (gandire de inginer) si asadar, la conversia in japoneza, engleza se transforma in ceva care... se aseamana cu originalul, dar de obicei nu prea evident.

In Planetes folosesc Engrish cat tine. De la "You copy?" "I copy!" -urile care o sa va distruga nervii mai ales la inceput (apoi te obisnuiesti), pana la discutiile intr-un Engrish criminal dintre nave si space station. Ba chiar pe la mijloc e un cantec, de altfel frumos, daca nu ar avea versuri.

Pana la urma, nu o sa-i scad serialului din nota pentru asa ceva - in fond face parte din "farmec". La un moment dat chiar au scos o fraza ce aducea (putin) a "all your base are belong to us", ceea ce in mod sigur e de bine. Doar ca, daca aveti la inima engleza si nu vreti sa o vedeti macelarita ... aveti grija.

Analiza

Ce m-a impresionat in primul rand la Planetes este faptul ca este un SF care se vrea cat de cat realistic. Nu sunt roboti mecha care sfideaza legile fizicii, trateaza probleme dificile precum miscarea in gravitatie zero si nu prezinta un viitor extrem, idealizat sau din contra sumbru. Viitorul din Planetes pare aproape credibil.

Dar nu lumea este principala atractie a serialului, ci personajele. Planetes este un serial de personaje in fond, desi inspre sfarsit povestea devine de asemenea interesanta. Personajul care m-a impresionat in mod deosebit inca din primul episod a fost Tanabe Ai. Aceasta fata este atat de diferita de personajele anime tipice: nu are super-puteri, nu arata mortal dar are o personalitate puternica, opinii idealiste dar bine fixate si nu ezita sa si le exprime. Cumva este si timida si puternica, decisa dar nehotarata, cat sa para... reala.

In prima jumatate a serialului, totul este despre Tanabe, si este o placere sa vezi cum creste, cum se dezvolta ca personaj si cum Tanabe intelege din ce in ce mai mult din lumea care o inconjoara. Sigur, nu prea exista o poveste legata a serialului, fiecare episod fiind o poveste de sine statatoare, dar serialul este frumos si interesant.

Lucrurile se schimba in a doua jumatate. Spre dezamagirea mea, Tanabe iese din lumina reflectoarelor. Brusc, serialul nu mai este despre ea, ci mai degraba despre Hachimaki. A carui transformare psihologica este absolut impresionanta, nu pot sa nu recunosc. Hachimaki devine dintr-un personaj distractiv intr-unul personaj complex, hotarat si de un pragmatism de inegalat. Nu stii daca sa ii admiri determinarea sau sa il urasti pentru ea. In plus, o neglijeaza pe Tanabe si din pacate asta fac si producatorii.

Cu toate acestea nu pot sa nu remarc povestea - personajele cu care se intalneste Hachi, testele prin care trece pentru a ajunge pe Von Braun sunt foarte interesant gandite, si te tin in suspans.

Sfarsitul serialului vine oarecum asteptat, cu o acumulare de tensiune anterioara. Lipsesc tipicele super-dezvaluiri de final, in fapt nu cred ca afli ceva socant la sfarsit. In schimb, producatorii pun personajele in cateva situatii limita foarte dure: ii urasc pentru situatia in care au pus-o pe Tanabe. Va trebui sa vedeti ca sa va dati seama la ce ma refer.

Concluzii

Prima intrebare la care vrem sa raspundem este daca a meritat premiul. Fara sa ezit voi spune ca da: putine sunt anime-urile in care am vazut personaje cu o dezvoltare atat de interesanta si complexa pe parcursul serialului. Din acest punct de vedere Planetes este probabil unul din putinele seriale de personaje pe care le-am apreciat, desi nu indragesc genul in general.

A doua intrebare este daca, per total, merita vazut. Raspunsul e mai complex: personajele merita, povestea finala, dar si povestile mici de la inceputul serialului merita si lumea merita. Daca putem trece peste neajunsurile graficii, ocazionalele scapari ale scenariului, si Engrishul atotprezent, Planetes chiar merita vazut.


Nota: 7.5/10
Recomandat: Da, daca o drama SF cu accent pe dezvoltarea personajelor va suna bine.